Pod koniec wieku XIX i na początku XX sztuka zaczęła składać hołd nauce i technice. Futuryzm odrzucił wszystkie dokonania z przeszłości, skupił się jedynie na przyszłości.
Narodziny stylu
Futuryzm narodził się we Włoszech. W swoich początkach był antytradycyjnym i awangardowym kierunkiem literackim. Głównym teoretykiem i propagatorem nowego kierunku był Filippo Tomasso Marinetti. To on wzywał do zerwania z przeszłością w manifeście, który opublikował w ukazującym się w Paryżu dzienniku „Le Figaro”.Swój manifest Marinetti opublikował w roku 1909, rok później ukazał się „Manifest malarzy futurystów”.
Przedstawiciele włoskiego malarstwa futurystycznego
„Manifest malarzy futurystów” został opublikowany w Mediolanie. Podpisali go między innymi: Umberto Boccioni, Gino Severini, Luigi Russolo. Młodzi artyści nie poprzestali tylko na jednym manifeście; ogłosili również drugi – „Manifest techniczny”. Cała dotychczasowa tradycja artystyczna została przez nich odrzucona. Chcieli uwolnić całe Włochy od dziedzictwa kultury antycznej. Używali przy tym obelżywych epitetów, wywoływali artystyczne skandale. Ich zdaniem źródłem inspiracji dla sztuki powinny być osiągnięcia techniczne.
Tematyka obrazów
Tematem większości obrazów w duchu futuryzmu był szeroko pojęty ruch. Aby go pokazać jak najbardziej wiernie stosowano multiplikację. Futuryści bardzo wiele motywów zaczerpnęli z neoimpresjonizmu i kubizmu.
Najbardziej znane dzieła malarstwa futurystycznego
O tym jak bardzo duży wpływ na rozwój malarstwa futurystycznego wywarł kubizm można przekonać się podziwiając obraz Carla Carry pod tytułem „Kobieta i balkon”. Znanym dziełem jest także obraz Giacomo Balla „Dynamizm psa na smyczy”. Aby pokazać ruch psa artysta zdecydował się na multiplikację jego łap.
Kres futuryzmu nastąpił w okresie I wojny światowej. Co ciekawe, wielu artystów zajęło się później tak przez nich mocno krytykowaną sztuką klasyczną. Futuryzm wywarł bardzo duży wpływ na twórczość polskich formistów, w tym między innymi Leona Chwistka.