Afiliacja polega na współpracy dwóch grup użytkowników Internetu: reklamodawców, czyli właścicieli reklamowanych (promowanych) stron internetowych i wydawców, czyli osoby (podmioty) zajmujące się aktywną promocją. Afiliacja jest jednym ze sposobów na bardzo skuteczny marketing internetowy i choć wymaga doskonałego przygotowania i dopracowania narzędzi niezbędnym zarówno reklamodawcom, jak i wydawcom, często okazuje się rozwiązaniem bardzo opłacalnym.
Dlaczego warto pomyśleć o afiliacji?
Afiliacja daje nieograniczone możliwości. Skuteczny marketing internetowy wymaga działań zakrojonych na dość szeroką skalę, należy dysponować narzędziami, które umożliwia dodarcie do możliwie szerokiego grona klientów. Włączenie w działania marketingowe programu partnerskiego (w ramach istniejących sieci afiliacyjnych lub całkowicie niezależnego) pozwala na zdobycie powierzchni reklamowych na nieograniczonej ilości stron internetowych partnerów, którzy zechcą przystąpić do programu.
Co najważniejsze powierzchnie te nie generują kosztów, poza wydatkami wstępnymi poniesionymi na rozpowszechnienie informacji o programie i przygotowanie materiałów dla partnerów, koszt pojawia się dopiero w momencie zaistnienia określonej sytuacji – najczęściej sprzedaży produktu. Można więc go ściśle powiązać z konkretnym przychodem.
Marketing internetowy generuje w tym przypadku minimum niezbędnych kosztów, dodatkowo w ramach systemów afiliacyjnych marketing internetowy opiera się na dwóch filarach, są nimi: działania i aktywność reklamodawcy oraz działania marketingowe podejmowane przez aktywnych partnerów.